sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Pettymysten hetkiä

Rakastat! Olet onnellinen! Nautit elämästäsi!

Puhelin soi keskellä yötä. Hän pyytää  Älä jätä minua. Hän pyytää apua. Hän haluaa sinun auttavan häntä pois omista ongelmistaan. Minäkö? Miksi minä? Minä halusin vain rakastaa, olla onnellinen, nauttia yhteisistä hyvistä hetkistä. En ole terapeutti, en ole velvollinen auttamaan hänen ongelmissaan. Hän on ne ennen minua aiheuttanut itselleen. Miksi minun pitäisi auttaa. Minä halusin hänet rakkaudesta, en auttamisen velvollisuudesta. Minullakin on ongelmia. En ole pyytänyt häntä poistamaan niitä. Ne eivät poistu hänen kauttaan. Minun on löydettävä muu tapa käsitellä ongelmiani. Rakkaus on hyvä tapa, rakastaminen. Puhuminen asioista. Hän soitti humalassa, kenties huumeitakin.

Olen pettynyt. Luulin meillä olevan jotain. Hän otti minut pelosta olla yksin ongelmiensa kanssa. Pyyntö, Älä jätä minua, saa minut epäilemään tätäkin suhdetta. Yölliset viestit ja puhelut saavat minut epäilemään tätä suhdetta. Pelkäämään, että hän imee minut kuiviin. Vie minun energiani omiin tarkoituksiinsa. En riitä tällaisena. Hän kaivautuu minuun kuin lapsi äitiinsä. Hän rakastaa minua vain lohduttaessani tuota pientä lasta.

Olen pettynyt. Niin monesti olen pettynyt. Pitikö tämänkin olla pettymys. Olen etsinyt kauan. Liian kauan. En usko enää rakkauteen, vilpittömään rakkauteen. Rakkaus on ollut vain hyväksikäyttöä. En voi ruokkia jokaista avuntarvitsijaa. En voi antaa itsestäni enempää. Minä olen tyhjä. Minä olen pelokas. Minä olen pettynyt. Yksinäinen. Vain pieni pala onnea minulle annettiin, ennen kuin se vietiin pois.

Tämä pieni kertomus on niin monelle tosi. Olenko minä tarinan minä, oletko sinä tämän tarinan minä. Rakkaus on niin monta kertaa pettymys. Kuinka monta tällaista tarinaa mahtuu maailmaan. Liian monta. Jokainen haluaa aidon Rakkauden. Kuka tietää minkälaista se on. Onko sellaista olemassa. Halu rakastaa, saada rakkautta ja antaa rakkautta on jokaisella sisimmässään. Miksi silti niin monta kertaa joutuu pettymään.

Ehkä jonain päivänä löydät aidon asian. Ilman vaatimuksia olla jotain muuta. Ilman pelkoa jäädä yksin. Olla vain oma itsesi, ilman suurta pettymystä.


1 kommentti:

  1. Jokaisen pitäisi saada olla oma itsensä, ilman pelkoa, ilman hyväksikäyttöä. Saada rakkautta ja voida antaa sitä. Liian monta tällaista tarinaa on minunkin ympärilläni. Sen huomaa, vaikka kaikkea yritetään peitellä.

    VastaaPoista

Kiitos kävijälle kommentista